A TATRA átáll a hidrogénre?

A TATRA átáll a hidrogénre?

Már három éven belül lesz hidrogénüzemű TATRA teherautó

Sikeres fejlesztés esetén már három éven belül egy hidrogénüzemű Tatra teherautó hagyja el a kopřivnicei autógyárat. Az alternatív meghajtást jelenleg öt vállalat fejleszti a ČEZ energetikai vállalathoz tartozó ÚJV Řež kutatási szervezet égisze alatt. A projektről, amelyet a vállalat néhány héten belül tervez bemutatni a nagy nyilvánosságnak, először a Hospodářské noviny számolt be.

Az új Tatra a Tatra Force sorozat alvázára épített villanymotorral fog működni, melynek hidrogén üzemanyag cellák lesznek a forrásai. “A kopřivnicei autógyár biztosítja az összes alkatrészt és a hajtásrendszer teljes integrációját valamint az alvázat és a fülkét.” – mondta Daniel Potocký. A prototípus tesztelése jövőre kezdődik.

Nem a Tatra az egyetlen autógyártó, amely hidrogénes teherautót fejleszt. A MAN és a német Daimler is hasonlóan gondolkodik technológiáról. A Tatra azonban saját fejlesztést akar, hogy ne függjön más motorgyártótól. Míg a legtöbb autógyártó egyre több elektromos járművet dob piacra, a Tatra nem ebben látja a jövőt, hanem a hidrogénben, ami mindig jövedelmezőbb lesz számára, mint bármelyik más alternatív üzemanyag.

A hidrogénnel kiküszöbölhető az elektromobilitás két hátránya, ami a hatótávolság és a hosszú töltési idő. Ez a technológia azonban jóval összetettebb és drágább.

“Reméljük, hogy az e-motorok tömeges elterjedésével az üzemanyagcellák és más alkatrészek ára is csökkenni fog, és a hidrogénhajtás végül a belső égésű motorokkal egyenrangú lesz” – teszi hozzá Daniel Potocký.

1. ábra A hidrogén hajtású TATRA a már meglévő TATRA Force platformra készül

 

A jabloneci székhelyű Devin vállalat, amely részt vesz a Kopřivnice-i teherautók egységének fejlesztésében, szintén a hidrogén jövőjére fogad. “A hidrogén elég könnyen helyettesítheti a dízelüzemanyagot, és egyik előnye, hogy a kipufogógázból fekete füst helyett desztillált víz távozik” – mondja Luboš Hajský, a Devinn ügyvezető igazgatója. Úgy látja, hogy elsősorban nagy teherautókon, hajókon vagy vonatokon fogják használni.

A Mladá Boleslav Škoda gyár közelében működő vállalatnak nagy tapasztalata van a hidrogénhajtás terén, ugyanis a tavalyi évben kifejlesztett egy H2BASE nevű hidrogénes mobil áramforrást, amelyet az idei Rock for People fesztivál egyik színpadának energiaellátására sikeresen használtak.

A vállalat mintegy ötmillió koronáért kínálja a technológiáját. Alkalmazást is kitaláltak hozzá, ami a Karen nevet viseli. “Az alkalmazás az ügyfél kérése alapján pontosan meg tudja tervezni, hogy melyik töltőállomásra mikor érkezzen meg. Így nem érkezik három autó egyszerre az állomásra” – teszi hozzá Hajský. Az év végéig három hidrogéntöltő állomást kell üzembe helyezni a Cseh Köztársaságban a jelenlegi egy nem nyilvános kút mellé.

A hidrogénüzemű Tatra teherautók elsősorban a polgári szektorban tevékenykedő ügyfeleket, például a bányavállalatokat szolgálják majd ki. Így a fejlesztőknek a tényleges meghajtórendszer fejlesztése mellett egyéb olyan problémákat is meg kell oldaniuk, amelyek befolyásolják a kibocsátásmentes teherautó általános teljesítményét.

“A technológiának különösen a mostoha külső környezeti feltételekkel is meg kell birkóznia, mint például a nehezen megközelíthető helyek, erdők, poros közegek, építkezések és bányák. A szélsőséges időjárási körülményekre is reagálnia kell, amelyek között a hadsereg, a tűzoltók vagy a mentők tevékenykednek” – magyarázza Potocký.

A projekt ezért a rezgések kiküszöbölésére, a fejlett légszűrők fejlesztésére vagy az alacsony hőmérsékletű indítás optimalizálására is összpontosít.

 

Forrás: forbes.cz

Share this post

(+36)34/556-655