BYD Blade akkumulátort használ a Martui Suzuki és a Toyota
A Maruti Suzuki, a Toyota India elektromos autói a legújabb BYD Blade cellás akkutechnológiát kapják
A BYD Blade cellákról azt mondják, hogy biztonságosabbak, olcsóbbak és nagyobb energiasűrűségűek, ami jelentős különbséget jelenthet a Maruti és a Toyota elektromos, közepes méretű SUV-jaiban.
A Maruti Suzuki és a Toyota az elektromos autók szegmensébe való belépésre készül Indiában, első elektromos modelljük egy közepes méretű SUV lesz. A SUV nem csak egy teljesen új, teljesen elektromos architektúrán fog alapulni, hanem a legmodernebb akkumulátorokkal is rendelkeznek.
A „Blade” névre keresztelt akkumulátorokat a kínai BYD elektromos járműgyártó gyártja, és a Maruti-Toyota konszern azt reméli, hogy az akkumulátortechnológia előnyt jelent majd a költségtudatos indiai piacon.
A „Blade” akkumulátorok lítium-vas-foszfát (LFP) kémiát használnak
A BYD szerint a Blade cellák biztonságosabbnak bizonyultak, mint a többi Li-ion akkumulátor
A „Blade” akkumulátorcsomagok „cell-to-pack” architektúrát használnak, ami csökkenti az összköltséget
Tehát mik azok a Blade akkumulátorok, és mi olyan különleges bennük? Íme a mélypont.
BYD Blade akkumulátorok: mik ezek?
A Li-ion akkumulátorok számos kémiai összetétele elérhető, de a leggyakoribb típusok a lítium-fém-oxid (ahol a fém lehet többek között NMC [nikkel-mangán-kobalt] vagy NCA [nikkel-kobalt-alumínium]) és lítium-vas-foszfát (LFP). Míg az NMC akkumulátorok továbbra is a nyugati autógyártók, például a Mercedes-Benz, a BMW, a Volkswagen és a Ford kedvencei maradtak, az LFP kémia a kínai autógyártók körében kedvelt.
A BYD Blade akkumulátorai az LFP technológián alapulnak. Nevüket onnan kapták, hogy minden cella prizmás (értsd: kocka alakú) és hihetetlenül hosszú, 96 cm hosszú, 9 cm magas és mindössze 1,35 cm vastag. A BYD azonban azt állítja, hogy a Blade akkumulátorai jobbak a hagyományos LFP celláknál.
BYD Blade akkumulátorok: biztonságosabbak, mint a hagyományos Li-ion technológia
Az NMC akkumulátorokat széles körben kritizálták biztonsági kockázataik és balesetek esetén a spontán égés lehetősége miatt. Az akkumulátorok kobalttartalma minimálisra csökkenti a tűzveszélyt, de mivel az elem drága, nehezen beszerezhető, és hírhedt a „nem környezetbarátságáról”, a vállalatok keményen dolgoznak azon, hogy csökkentsék a kobalt mennyiségét akkumulátoraikban, és ehelyett növelje a nikkeltartalmat. Ez ugyan hozzájárul az energiasűrűség jelentős növeléséhez, de baleset esetén hajlamosabbá teszi az akkumulátorokat az égésre.
Nézzük meg az LFP elemeket. Ezek általában sokkal biztonságosabbak, de a BYD azt állítja, hogy egy lépéssel tovább ment a Blade cellákban található verziójával. Azt írja, hogy az akkumulátorbiztonság értékelése során az egyik legszigorúbbnak tartott „köröm áthatolási” tesztek során a Blade cellák felülete csak 30-60 Celsius fokot érte el, füst és tűz jele nélkül. Az autógyártó továbbá azt állítja, hogy hasonló körülmények között a hagyományos LFP akkumulátorok felületi hőmérséklete 200-400 Celsius fok volt, míg a háromkomponensű (NMC) akkumulátorok nem csak, hogy meghaladták az 500 Celsius fokot, hanem „hevesen égtek is”.
A BYD kijelenti, hogy még más tesztek során sem, ahol az akkumulátoraikat „összetörték, meghajlították, kemencében 300 Celsius-fokra hevítették és 260 százalékkal túltöltötték”, nem fordult elő tűz vagy robbanás. A cég azonban szűkszavú azzal kapcsolatban, hogyan tudott ilyen figyelemre méltó eredményeket elérni.
BYD Blade akkumulátorok: olcsóbbak, energiasűrűbbek
Az NMC cellák energiasűrűsége 200-250 Wh/kg, ami jóval magasabb, mint az LFP típusé. Ez utóbbiaknak azonban egyértelmű költségelőnyük van, mivel nem használnak drága fémeket, például kobaltot és nikkelt.
A BYD a „cell-to-pack” architektúrát alkalmazta a Blade akkumulátoraihoz, ami a híradások szerint még gazdaságosabbá tette azokat, amellett, hogy javította az energiasűrűséget.
Az avatatlanok számára bármely elektromos jármű akkumulátorcsomagja úgy van felépítve, hogy az egyes cellákból álló klaszter keretbe kerül, hogy megvédje a hőtől és a vibrációtól – ezt az egységet modulnak nevezik. Számos modul csoportosítva alkot egy akkumulátorcsomagot.
A megnövelt biztonsággal büszkélkedő BYD úgy döntött, hogy kihagyja a modul fázist, és celláit közvetlenül egy akkumulátorcsomagba integrálja (innen ered a név, cell to pack). Kevesebb csomagolással az egész csomag olcsóbb, emellett vékonyabb és könnyebb is, ami magasabb energiatartalmat eredményez (tömegegységenként és térfogatonként) a csomag szintjén. Fontos azonban megjegyezni, hogy cellaszinten a Blade akkumulátorok energiasűrűsége körülbelül 160 Wh/kg – hasonlóan a hagyományos LFP cellákéhoz.
Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a Maruti Suzuki azt tervezi, hogy árversenyben rendkívül versenyképes lesz elektromos középkategóriás SUV-jával, ami a Blade cellák alacsonyabb költsége miatt lehetséges.
A Toyota és a BYD együttműködése
2019-ben a Toyota megállapodást kötött a BYD-vel az akkumulátorok, valamint az elektromos járművek közös fejlesztéséről, amelyek Kínában kerülnek piacra, a 2020-as évek közepére. A már létrejött partnerségnek köszönhetően a japán autógyár valószínűleg tovább fogja használni a BYD Blade akkumulátor-technológiáját indiai járműveibe.
A Blade cellákat egyelőre a BYD kínai Chongqing-i gyártóüzemében gyártják, amelynek éves termelési kapacitása 35 GWh. Még várni kell, hogy a Toyota és a Maruti Suzuki úgy dönt-e, hogy egyszerűen importálják a sejteket Indiába, vagy a BYD itt is létrehoz egy gyártóüzemet. A kínai cég neve azonban nem szerepelt azon vállalatcsoportban, amely a kormánytól PLI-ösztönzőket keresett Advanced Cell Chemistry (ACC) gyárak felállításához az országban.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a BYD-től beszerzett Blade cellákat a Suzuki, a Denso és a Toshiba gudzsaráti TDSG közös akkumulátorgyártó üzemében állítják majd össze akkumulátorcsomagokká.
Bár a BYD legújabb akkumulátorainak állítólagos előnyei túl szépnek tűnhetnek ahhoz, hogy igazak legyenek, a vállalat szerint számos nemzetközi autógyártó már érdeklődik a technológiája iránt, amely először 2020 elején derült ki. Több médiajelentés szerint még a Tesla is fontolóra veszi a BYD Blade akkumulátorait használja a Model 3 és Model Y szabványos változataihoz. Ezen elektromos járművek belépő szintű változatai Kínában jelenleg egy másik kínai autógyártótól, a CATL-től származó normál LFP cellákat használnak.
Érdekes módon a Blade akkumulátorok már Indiába is eljutottak, a BYD saját e6 MPV-jében, amelyet tavaly év végén dobtak piacra.
BYD teherautó kínálatunk ITT található
Forrás: autoicarindia.com