Több mint 1000 km egyetlen tankolással: az Iveco S-Way CNG új mércét állít fel a hatótávolság és a hatékonyság terén
Az Iveco, amely több mint 30 éve úttörő szerepet játszik az alternatív hajtásmódok terén, ismét bizonyította gázüzemű nehéz tehergépjárműveinek kiemelkedő teljesítményét. Tavaly nyáron az Iveco S-Way CNG teherautó kivételes eredményt ért el: egyetlen feltöltéssel több mint 1000 kilométert tett meg sűrített földgázzal (CNG).
- Kivételes üzemanyag-hatékonyság 1000 km-es valós vezetési körülmények között.
- Az xCursor 13 motor dízelmotorhoz hasonló teljesítményt nyújt alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett.
- A biometán használatával átlagosan 95%-os CO₂-csökkentés érhető el, megerősítve az IVECO elkötelezettségét a fenntartható és életképes közlekedés iránt.
Az Iveco, amely több mint 30 éve úttörő az alternatív hajtások terén, ismét bizonyította gázüzemű nehéz tehergépjárműveinek kiemelkedő teljesítményét. Tavaly nyáron az Iveco S-Way CNG teherautó kivételes eredményt ért el: egyetlen feltöltéssel több mint 1000 kilométert tett meg egyetlen sűrített földgáz (CNG) tankolással.
A francia újságírók, Fabien Calvet (www.truckstop.fr) és Loïc Fieux (Les Routiers) által vezetett járművek a belga és a spanyol határ között, valós üzemeltetési körülmények között kerültek megrendezésre. A vontató egy megrakott, 30 tonna össztömegű Krone ponyvás félpótkocsit vontatott, bemutatva az S-Way CNG hatékonyságát, tartósságát és mindennapi praktikumát.
Dízelhez hasonló teljesítmény, csendesebb működés
Az újságírók kiemelték az IVECO S-Way CNG kivételes kezelhetőségét és vezetési kényelmét.
A jármű nagy teljesítményű motorféke és Intarder hidraulikus retarderje erőteljes tartós fékezést biztosított, míg a teljes légrugózás és az új kormányoszlop fokozta a vezetési pontosságot és a kényelmet.
A benzinmotor sima, érzékeny és rendkívül csendes teljesítményével nyűgözte le a tesztelőket. Az úton való kezelhetősége összehasonlítható volt a dízelmodellével, de lényegesen csendesebb volt.
Az eredmény több mint 1000 kilométeren át átlagosan 21 kg/100 km alatti fogyasztás volt, gyors tankolással kombinálva, ami megerősítette az IVECO CNG-megoldásainak technológiai érettségét és mindennapi életképességét.
Teljesítményre és hatékonyságra tervezve
A tesztelt modell az FPT Industrial xCursor 13 motorjával volt felszerelve, amely 500 LE teljesítményt és 2200 Nm nyomatékot biztosít. Ez a legújabb generációs benzinmotor a közelgő Euro VII szabványoknak megfelelően készült, és 1000 és 1500 fordulat/perc között biztosítja az optimális teljesítményt.
A második generációs ZF TraXon 12 sebességes automatizált sebességváltóval és a hosszú hátsó tengely áttételével párosítva az xCursor 13 maximalizálja a nyomatékhatékonyságot, miközben alacsonyan tartja a motor fordulatszámát az út során.
Az új 620 literes tartályok összesen 1240 liter (legalább 190 kg-nak megfelelő) CNG-t képesek tárolni, ami 18%-os növekedést jelent az előző generációhoz képest, és figyelemre méltó 72%-os javulást az első, 2011-ben bevezetett IVECO CNG vontatókhoz képest.
A hatékonyságot elősegítő technológia
Az Iveco mérnökei semmit sem hagytak a véletlenre a teljesítmény és az üzemanyag-hatékonyság elérése érdekében.
Az előrejelző GPS-rendszerek együttműködve hozták ki a legtöbbet a terepviszonyok változásaiból, visszanyerve a mozgási energiát lejtőkön és beállítva a motor fordulatszámát az emelkedők előtt.
Az intelligens energiagazdálkodási rendszerek – beleértve a vezérelt generátort, a kikapcsolható légkompresszort és a változó áramlású kormányszivattyút – biztosítják, hogy az energia csak akkor kerüljön felhasználásra, amikor arra szükség van.
Az aerodinamikai finomítások, mint például a 3D-s terelőlapok, az oldalsó burkolatok és a tükörkamerák tovább csökkentik a légellenállást, így segítve az üzemanyag-fogyasztás csökkentését a hosszú távú útvonalakon.
Biometán: bevált, szén-dioxid-mentes alternatíva
A teljesítményen túl az IVECO földgázzal működő teherautói fenntartható és költséghatékony szállítási megoldást kínálnak az üzemeltetőknek. Egy jól kiépített és széles körű töltőállomás-hálózatra támaszkodhatnak, amely zökkenőmentes működést biztosít egész Európában. Ma az üzemeltetők a jelenleg működő mintegy 4300 bioLNG és 800 BioCNG töltőállomás bármelyikén tankolhatnak. A szerves hulladékból helyben előállított biometán átlagosan 95%-kal csökkentheti a CO₂-kibocsátást, miközben jelentősen mérsékli a finomrészecske- és nitrogén-oxid-kibocsátást a dízelhez képest. Az európai gáztöltő hálózat folyamatosan bővül, 2026-ban 50 új állomás megnyitását tervezik.
„Ez a mérföldkő tökéletesen megtestesíti elkötelezettségünket a fenntartható szállítmányozás iránt, amely teljesítményt és jövedelmezőséget egyaránt biztosít ügyfeleink számára” – mondja Giandomenico Fioretti, az Iveco alternatív hajtásláncok üzletfejlesztési vezetője. „Több mint 1000 km-es hatótávolságával egyetlen tankolással az Iveco S-Way CNG új mércét állít fel a hatótávolság, a hatékonyság és a kényelem terén, ismét bizonyítva, hogy a földgáz valódi alternatívája a dízelnek a távolsági közlekedésben, elősegítve a közúti árufuvarozás dekarbonizációját”.

