Ecopoint3 – a zöld gumiabroncs
EcoPoint3 – minden, amit a „zöld” gumiabroncs-technológiáról tudni kell
A modern gumiabroncsokat gyakran egyszerűnek tekintik, de sokkal többet tartalmaznak az egyszerű guminál. Körülbelül 25 komponensből, különféle gumikeverékekből, rengeteg töltőanyagból és rengeteg know-how-ból állnak. Az abroncskeverék alapvető összetevői közé tartoznak a szintetikus és/vagy természetes gumik, szilícium-dioxid, korom, töltőanyagok, kén, cink-oxid, olajok és gyanták. Ha szükséges, gramm ezredrész pontossággal lemérik és vegyületté dolgozzák fel.
“Az abroncsokkal szemben támasztott követelmények ma sokkal összetettebbek, mint korábban. Egyrészt a legmagasabb biztonsági előírásoknak kell megfelelniük, maximális teljesítményt kell nyújtaniuk, másrészt környezetbarátnak és fenntarthatónak kell lenniük a gyártás és a teljes élettartam alatt, és mindezt természetesen a lehető leghatékonyabban” – hangsúlyozza Dr. Wang Mengjiao, a gumitudomány tudósa és az EVE Gumikutató Intézet dékánja, aki az EcoPoint3 technológia fejlesztésének vezetője.
Az új EcoPoint3 technológiával a Sailunnak sikerült kompromisszumok nélkül teljesítenie a modern high-tech abroncsokkal szemben támasztott összes követelményt. A nemzetközi márkák gyártói által száraz eljárással előállított „zöld” abroncsokhoz képest a Sailun EcoPoint3 technológiával gyártott abroncsai globálisan magas minőséget érnek el a kompozit abroncsok teljesítménymutatóiban. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az EcoPoint3 gumiabroncsok elsősorban a nedves tapadásban, a gördülési ellenállás csökkenésében és a kopásállóságban javultak. „”Az EcoPoint3 kétségtelenül mérföldkő a zöld gumiabroncs-technológia fejlesztésében a Sailun életében. Már az új személygépkocsi- és teherautó-abroncsaink gyártása során csökkentjük az összes gyártott gumiabroncs energiafogyasztását. Ezenkívül a fosszilis korom helyett szilícium-dioxidot használunk fő töltőanyagként, ami ismét jelentősen csökkenti a CO2-lábnyomot, és hangsúlyozza fenntarthatósági ambícióinkat is” – mondta Gareth Passmore, a Sailun Europe PCR és TBR részlegének alelnöke.
EcoPoint3 – Tények és adatok a Sailun folyadékfázisú keverési technológiájáról
Az EcoPoint3 technológiát az új keverési technológia teszi különlegessé. A Sailun mintegy tíz éve kutatja az úgynevezett folyadékfázisú keverést, amelyen az EcoPoint3 technológia alapul. A töltőanyagokat eddig tisztán mechanikusan keverték a gumiba. Ez egy nagyon energiaigényes folyamat, amelyben a töltőanyag gyakran rosszul oszlik el. A Sailun világelső folyamatos folyadékfázisú keverésénél ezzel szemben a töltőanyag teljesen és egyenletesen oszlik el, a diszperzió mértéke pedig hajlamos elérni a határértéket. A hagyományos szárazkeverési technikához képest így a töltőanyag egyenletesen és optimálisan keverhető nanométeres tartományban. A szikesedés hatékonysága is nagy, ami erősebb töltőanyag-polimer kölcsönhatáshoz és gyengébb töltőanyag-töltőanyag kölcsönhatáshoz vezet. A Sailun abroncsok így lényegesen finomabb keveréket kapnak, amely ugyanakkor kiváló dinamikus tulajdonságokkal, jobb húzófeszültségi, súrlódási és kopási jellemzőkkel rendelkezik.
Az EcoPoint3 technológiával készült Sailun abroncsok jelentős termékelőnyei
Az új keveréktechnológia egyrészt javítja a kopásállóságot és a tapadást nedves körülmények között. Ennek az az oka, hogy a szilícium-dioxid töltőanyagként való felhasználása lehetővé teszi, hogy az abroncs jobban áthatoljon az úton lévő vízrétegen, és ezáltal nagyobb tapadást biztosítson, különösen csúszós utakon, ami jelentősen hozzájárul a biztonság növeléséhez. Az EcoPoint3 abroncsok másik előnye az alacsonyabb gördülési ellenállás, ami különösen a hagyományos hajtású járműveknél jelentősen csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, és érezhetően növeli az elektromos autók hatótávját Az EcoPoint3 abroncsokkal végzett kiterjedt tesztek Kína, Japán, Európa és Észak-Amerika útjain mintegy 20 százalékos üzemanyag-fogyasztási előnyt mutattak ki a versenytárs termékekhez képest, és akár 30 százalékkal nagyobb futásteljesítményt is jelentenek. Dr. Wang Mengjiao szerint az EcoPoint3 abroncsokban egyértelműen megvan a lehetőség arra, hogy sikeresen megoldják az úgynevezett varázsháromszög problémáját, amely évek óta sújtja a gumiipart. Korábban a zöld gumiabroncsok legnagyobb problémája a gördülési ellenállás növekedése volt, és a nedves tapadás miatt jelentősen csökkent a kopásállóság, most pedig az EcoPoint3 lehetővé teszi mindhárom tulajdonság általános javulását” – mondta. A Sailun kiterjedt tesztelésének és kutatásának eredményei megerősítik, hogy feltéve, hogy más teljesítményjellemzők nem sérülnek, az EcoPoint3 abroncsok a legnagyobb mértékben javíthatják e három jellemző egyensúlyát.
Az EcoPoint3 gumiabroncsok emellett csökkentik a hőképződést az abroncsban, és ezzel máris hozzájárulnak az észrevehetően jobb menetkényelemhez és csökkentik a zajkibocsátást. Ez annak köszönhető, hogy az EcoPoint3 abroncsok gumikeveréke lágyabb, ami csökkenti az úttal való érintkezéskor keletkező zajt, és kevesebb rezonanciát okoz. Ezenkívül csökkenti az abroncs túlzott hőképződését és az ezzel járó kopást, jelentősen növelve a gumiabroncsok biztonságát és az abroncs teljes élettartamát. Ezenkívül az EcoPoint3 abroncs puhább gumikeverékének köszönhetően kivételes négyévszakos teljesítményt nyújt.
Végül, az EcoPoint3 abroncsokban használt szilícium-dioxid töltőanyag, amelyet fehér koromként ismernek, homokból származó nyersanyagokat használnak, így fenntarthatóbb megoldást jelent a koromhoz képest, amely előállításához fosszilis tüzelőanyagokat használnak fel. Általában a szilícium-dioxid tartósabb is a koromhoz képest, így javítja a kopásállóságot és csökkenti a felszabaduló gumirészecskék mennyiségét.
Az EcoPoint3 a legjobb teljesítményt nyújtja az elektromos autókhoz is
Az elektromos járművekhez való megfelelő gumiabroncsok kiválasztása kulcsfontosságú a hatékonyság, fékteljesítmény és futásteljesítmény szempontjából. Ezért a gumiabroncs gördülési ellenállása még nagyobb szerepet játszik az elektromos autók esetében. Végül is az alacsonyabb gördülési ellenállás nagyobb elektromos hatótávot és hatékonyságot jelent, miközben hozzájárul az általános fenntarthatósághoz. Ráadásul az EcoPoint3 technológiának köszönhetően a gördülési ellenállás alacsony hőmérsékleten is stabil marad, ráadásul sokkal lassabban növekszik, mint a versenytársak hasonló abroncsainál. Ez különösen előnyös az e-autók tulajdonosai számára Skandináviában és Európa nagy hegységeiben. A Sailun gumiabroncsok optimális egyensúlyt teremtenek a gumiabroncs mérete és a komponensek eloszlása között. A Sailun csúcstechnológiás keverékei robusztus kötést biztosítanak a szilícium-dioxid és a gumi között, és lehetővé teszik a változó útviszonyokhoz való optimális alkalmazkodást, végső soron javítva az abroncs gördülési ellenállását és üzemanyag-fogyasztását Dr. Wang Mengjiao: “Az EcoPoint3 technológiának köszönhetően az abroncsok jobban kompenzálják az elektromotorok nagy nyomatékát, és kifejezetten halk menetzajjal rendelkeznek. Hiszen az elektromos autók is sokkal halkabbak az úton. Az abroncsok az akkumulátor további súlyát is elviselik rendkívül alacsony gördülési ellenállás mellett, ami növeli az elektromos járművek hatótávolságát.”Az EcoPoint3 abroncsok alacsony zajszintet, optimális tapadást és rövidebb féktávolságot garantálnak, valamint kibírják az elektromos járművek extra követelményeit
Az elektromos járművek azonnali forgatónyomatékkal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy abban a másodpercben gyorsulnak, amikor teljesen lenyomja a pedált. Az elektromos járművek pillanatnyi abroncsnyomatéka azonban növelheti a kopást is. A jó tapadás és az alacsony gördülési ellenállás mellett az elektromos járművek abroncsaihoz használt gumikeveréknek maximális robusztusságot is biztosítania kell. A nagyobb tömeg hosszabb féktávot is jelent. Így a Sailun arra összpontosít, hogy a lehető legjobb gumikeveréket használja a legújabb abroncsgenerációihoz.
A Sailun Atrezzo Elite például egy prémium összetételű adalékanyagra támaszkodik a jobb fékteljesítmény érdekében, még a nehezebb elektromos járművek esetében is. Ezenkívül a motorzaj hiányában az alacsony zajszintű gumiabroncsok csökkentik az utastérbe bejutó gumizajt a sima és csendes vezetési élményért
Az EcoPoint3 technológia ezért az abroncszaj csökkentését is szolgálja, ami minden útfelületen csökkenti a belső zajt, és nagyobb kényelemhez vezet. Ezen túlmenően jelentős üzemanyag-megtakarítási lehetőséget kínál, és az abroncs kiváló kényelmével és menetteljesítményével egyszerűen lenyűgözi a felhasználót.
Az EcoPoint3 abroncsokban rejlő CO2-megtakarítási potenciál a világ első folyadék fázisú technológiája révén.
A hagyományos gumikeverési eljárás helyett a Sailun a világ első folyadékfázisú keverési technológiáját alkalmazza, amely jelentősen csökkenti a gyártási folyamat energiafelhasználását. Végül a gumiabroncsok használata és újra felhasználása is környezetbarát és csökkenti a CO2 kibocsátást Következmény: Az EcoPoint3 abroncsok magas társadalmi és gazdasági előnyöket is kínálnak a kiváló gördülési ellenálláson, kopásállóságon és fogyasztás-optimalizált lehetőségükön túl:
- példa: Ha egy teherautó gumiabroncsot veszünk például, 100 km-enként az EcoPoint3 gumiabroncs és a versenytársak abroncsai közötti üzemanyag-megtakarítás 2-7 liter. Ha egy teherautó évente 200 ezer km-t tesz meg, akkor a minimális üzemanyag-megtakarítás körülbelül 4 ezer liter (ecoscore, 2022), ami 10,6 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Ha Európában mind a 6,2 millió teherautó EcoPoint3 abroncsot használna, akkor közel 21 millió tonna üzemanyagot takarítanánk meg, és 65 millió tonnával csökkentenénk a szén-dioxid-kibocsátást.
A 2019 augusztusában kiadott, a nehéz tehergépjárművekre vonatkozó CO2-kibocsátási szabványokat rögzítő rendelet (Bizottság, 2022) szerint Európa 54 millió tonnás szén-dioxid-csökkentést tűzött ki célul a 2020-tól 2030-ig tartó időszakban. Az EcoPoint3 gumiabroncsok egyszerű bevezetése meghaladja ezt a célt.
Nemcsak a Sailun által kiválasztott alapanyagok környezetbarátak és alacsony szén-dioxid-kibocsátásúak, hanem a gyártási folyamat minden területe egyértelműen összhangban van a fenntarthatóság előírásaival. Például nem fosszilis szilícium-dioxidot használnak az EcoPoint3 gumiabroncsok alapanyagaként. A szilícium-dioxidot a National Engineering Research Center for Rubber and Tires (NERCRAT) globálisan egyedülálló szén-dioxid-eljárása állítja elő, a fosszilis tüzelőanyagokból készült korom töltőanyag helyett. Ez az innovatív eljárás átlagosan körülbelül 8 kg-mal csökkenti a CO₂-kibocsátást egy Sailun személygépkocsi gumiabroncs és körülbelül 36 kg-mal egy Sailun teherautó gumiabroncs esetében. Ugyanakkor az EcoPoint3 vegyületet folyékony fázisú keverési technológiával állítják elő a hagyományos keverési eljárással előállított szintetikus gumikhoz képest, ami jelentősen csökkenti az energiafogyasztást az utókezelési folyamatok, például a szárítás, formázás és csomagolás egyszerűsödése miatt.
Vélemény, hozzászólás?