![tatra_logo_3d TATRA logo](https://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/06/tatra_logo_3d.png)
TATRA TEHERAUTÓK
Miért válassza a TATRA-t?
A TATRA Trucks a.s. civil felhasználású termékpalettájának 2011 óta zászlóshajója a TATRA PHOENIX, mely az eredeti Tatra koncepciójú alvázat kombinálja más világszerte elismert gyártók konstrukciós elemeivel, mint például a DAF, PACCAR, ZF vagy az ALLISON. A TATRA PHOENIX 2012-ben elnyerte a legjobb összkerékhajtású jármű díjat a rangos International Truck of the Year felmérésben A járművet mára már a világ harminc országába exportálják. Ezen modell járműveit nemcsak a tartósság és a szívósság jellemzi, hanem a gazdaságos üzemeltetés közúton és nehéz terepen egyaránt.
Műszaki bemutatás
A TATRA teherautók gerincét az úgynevezett központi teherviselő csőtengely alkotja, a lengő féltengelyekkel. Ezen koncepciót 1923-ban Hans Ledwinka alkotta meg, és először a TATRA 11 modellnél használták.
A csővázas konstrukció folyamatosan tovább lett fejlesztve, míg végül megszületett a TATRA PHOENIX alváza is. A TATRA PHOENIX alváz alapvető és jellemző eleme a központi tartócső, melybe az egyes hajtótengelyek és differenciálművek vannak bele szerelve. A csővázas megoldás megakadályozza a szennyeződések bejutását a hajtásláncba, és ugyanakkor gyakorlatilag kiküszöböli a károsodás kockázatát.
A csőváz elengedhetetlen részét képzik a tengelyek és a terepváltó háza, melyek a kereszttartókkal összecsavarozva egy merev vázat alkotnak.
Minden egyes tengelyházba 2-2 féltengely csatlakozik. A házak kialakítása minden féltengelynek 19° kilengést (7°felfelé, 12° lefelé) engedélyez. Ennek köszönhetően minden kerék egymástól függetlenül tökéletesen követheti a talajt, és állandó kontaktusban van vele. A megfelelő rugózással (légrugó és mechanikus rugóelemek kombinációja) jelentősen csökken a vibráció a fülkére és a felépítményre.
- A kitűnő menettulajdonságok mellett a TATRA koncepció átlagon felüli stabilitást nyújt.
- Mint az összes TATRA tehergépjármű, így a Phoenix torziós és hajlási merevsége is rendkívül magas.
- A TATRA koncepció nem igényel hagyományos összekötő kardántengelyt az erőátvitelhez.
- A más márkáknál használt hagyományos megoldással ellentétben ez kiküszöböli a költséges karbantartás szükségességét és az erőátviteli elemeknek hosszabb élettartamot biztosít.
A TATRA koncepciónak köszönhetően csökkennek a szervizköltségek és növekszik a teherautó termelékenysége.
A hajtóerő a terepváltó kimeneti tengelyén keresztül érkezik a központi csővázba, majd meghajtó tengelyek segítségével továbbításra kerül a hosszanti differenciálművön keresztül az egyes kereszt-differenciálművekhez.
A differenciálművek is a csővázban kerülnek elhelyezésre. Minden féltengelyt egy tányérkerék és egy kúpkerék segítségével hajtanak meg. Az egyedülálló megoldásoknak köszönhetően minden differenciál összezárható (a hosszdifferenciál és a keresztdifferenciál is). Ezáltal az összes kerék hajtása összezárható, a fülkében elhelyezett kapcsolók segítségével a jármű megállítása nélkül.
Első tengely
A TATRA PHOENIX modellek első tengelyei kizárólag légrugós felfüggesztéssel készülnek.
A rugórendszer magas nyomású légpárnából, teleszkópikus lengéscsillapítóból és opcionálisan torziós stabilizátorból áll.
Óriási előnye a mechanikus felfüggesztéssel szemben az állandó hasmagasság tartása terhelés nélkül, és teljes terhelés esetén is. Az első tengely teherbírása alap kivitelnél 8 tonna, de elérhető 9 és 10 tonnás is.
![Group 159](https://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-159.jpg)
Hátsó tengely
A hátsó tengelyek felfüggesztése 4 verzióban rendelhetőek. Az egyes verziók kivitelükben és teherbírásukban is eltérnek egymástól.
Mechanikus laprugós felfüggesztés
A klasszikus hosszában elhelyezett féleliptikus laprugó kötegek maximális tengely terhelhetősége 11,5 tonna. Általában állandó tömeggel rendelkező járműveknél használják, speciális felépítményekkel pl. autódaru, fúróberendezés, UDS.
Légrugós felfüggesztés
Főleg a TATRA FORCE modelleknél alkalmazzák
Kombinált TATRA KING FRAME™ felfüggesztés
A TATRA szabadalmaztatott felfüggesztése, amely a légrugós (légpárna) és a mechanikus (spirálrugó vagy laprugó) felfüggesztés kombinációja. A légpárna minden esetben az alváz között helyezkedik el, hogy védve legyen az esetleges sérülésektől. A felfüggesztés kihagyhatatlan része a szintező szabályzó szelep, amely bebiztosítja a konstans kerékdőlés szöget. A légrugó jelenléte óriási kényelmet és komfortérzetet ad a gépkezelőnek.
Könnyű kombinált rugózás
A könnyű kombinált rugózás a légrugó és a belsejében elhelyezett spirálrugó kombinációja. A rendszer része a teleszkópos lengéscsillapítók és a torziós stabilizátorok. Ebben az esetben a tengelyenkénti teherbírás 11,5 tonnára korlátozódik.
Nehéz kombinált rugózás
A nehéz kombinált rugózás a légrugó és a laprugó kombinációja. Ebben az esetben a tengely teherbírása 13 t, 15 t de akár 16 t is lehet.
![Group 161](https://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-161.jpg)
A TATRA PHOENIX modelleket a PACCAR MX sorozatú motorjaival szerelik. A gyártó több, mint 50 éves tapasztalattal rendelkezik a magas igénybevételű dízelmotorok gyártásával. Az előállítás során a legmodernebb technológiákat és olyan tervezési megközelítéseket alkalmaz, amelyek a motor széles fordulattartományában nagy teljesítmény- és nyomatékértéket eredményeznek optimális görbékkel.
A PACCAR MX sorozatú motorok vízhűtéses, hathengeres, soros turbó feltöltött dízelmotorok.
Az Euro6 környezetvédelmi besorolású PACCAR MX motorok műszaki adatai.
Az Euro6 környezetvédelmi előírások teljesítése érdekében a PACCAR MX motorok kipufogógáz visszavezetést végeznek az égéstérbe (EGR), változó geometriájú turbófeltöltővel (VGT) vannak szerelve, illetve kipufogógáz utánkezelést végeznek SCR és részecskeszűrő (DPF) segítségével.
A PACCAR MX-13 Euro6 motor keresztmetszete
1: EGR szelep; 2: Légbeömlő; 3: Hetedik injektor; 4: Motorfék szelep; 5: VTG turbófeltöltő; 6 : Lendkerék; 7 : Motorblokk; 8: Olajszűrő ház; 9: Olajteknő; 10: Főtengely; 11: Hűtőfolyadék szűrő; 12: Vízpumpa; 13: Klímakompresszor; 14: Ékszíj; 15: Alternátor; 16: Termosztát ház; 17: EGR Venturi cső; 18: EGR hűtő; 19: MX Motorfék; 20: Szelepfedél
A TATRA PHOENIX járművek a híres ZF gyártó sebességváltóit használják, amelyek termékei világszerte hírnevet szereztek minőségük, megbízhatóságuk és kifinomultságuk miatt.
A ZF sebességváltó közvetlenül a PACCAR MX motor lendkerék házára van felszerelve, és tartalmaz egy integrált tengelykapcsoló házat. A ZF-Sachs cég tengelykapcsolója egylamellás és 430 mm átmérőjű az összes változatnál.
A motort a sebességváltóval együtt összekötő tengelyen (kardántengelyen) keresztül csatlakoztatják a TATRA terepváltóhoz. Ez az egyetlen klasszikus összekötőtengely (kardán), amelyet a TATRA PHOENIX teherautókon használnak.
Elérhető sebességváltók:
- ZF Ecosplit (16°) manuális
- ZF TraXon (16°) automatizált
- Allison (6°) teljesen automata
A kiegészítő TATRA sebességváltó az alváz tartószerkezetének szerves része, mely csavarokkal csatlakozik a központi csővázhoz. Elsődleges funkciója a nyomaték átvitele a sebességváltótól a futóműre. A kiegészítő váltómű alap kivitelben egyfokozatú és állandó áttétellel rendelkezik. A váltómű három féle áttétellel és kétfokozatú kivitelben is rendelhető, mely a műszerfalon elhelyezett kapcsolóval álló helyzetben kapcsolható. A TATRA kiegészítő váltóművek áttételének nagy tartománya és változékonysága lehetővé teszi, hogy a vevő igényeinek megfelelően válassza ki a legoptimálisabb változatot, a fogyasztás és terepviszonyok tekintetében.
A leguniverzálisabb választás (gazdaságos nehéz terpen is) a TATRA kiegészítő váltó két sebességes változata. A TATRA kiegészítő sebességváltó áttételét úgy tervezték, hogy megfeleljen mind a manuális, mind az automatizált ZF sebességváltónak.
Tányérkerekek és kúpkerekek elhelyezkedése a differenciálházban.
Minden differenciálmű házban 2 pár tányérkerék és kúpkerék biztosítja a forgatónyomaték átvitelét a féltengelyekre.
Ennek az elrendezésnek köszönhetően a legtöbb felhasználási területnél elkerülhető a kerékagy áttétel (redukció) használata és ennek következtében kenőanyagot és üzemanyagot spórolnak meg az üzemeltetők.
A TATRA Phoenix alap kivitelű 35 t (6×6) és 44 t (8×8) járműveinél ezt a megoldást alkalmazzák.
Összefüggés a tengelyek kivitele és a tengely műszaki teherbírása között
Kerékagy redukció kialakítása
Bizonyos kiviteleknél, gumiabroncsoknál és felniknél igény esetén rendelhető a központi gumiabroncsnyomás szabályzó rendszer. Ebben az esetben minden vezeték a kerékagy belsejében kerülnek elvezetésre.
A TATRA PHOENIX fülkéje teljesen fém, kétajtós és előre billenthető.
A Tatra alap kivitelben nappali (rövid) fülkés, de elérhető hosszított (pihenő fülkés) kivitelben is, mely egy vagy két ággyal rendelhető.
Fülke alap méretei nappali és pihenő kivitelben.
A vezetőfülke 4 darab lengéscsillapító bak segítségével van az alvázra erősítve. Ez magas szintű komfortot és kényelmet biztosít a járművezető számára.
A TATRA PHOENIX járművek fülkéje nemcsak első osztályú minőségű amely a kényelemi és az ergonómia követelményeknek is megfelel, hanem garantálja ezen tulajdonságok megmaradását az évekig tartó igényes működés után is.
A TATRA PHOENIX a torzos erőhatásokkal szemben rendkívül ellenálló teherviselő szerkezet. Ezáltal különféle felépítmények fogadására alkalmas, mindenféle speciális átalakítások és segédalváz alkalmazása nélkül.
Alvázas jármű
Speciális felépítmények fogadására alkalmas alváz
Billencs alváz
A TATRA PHOENIX teherhordó szerkezet merevségének és tartósságának előnye leginkább a billencs alvázváltozatánál mutatkozik meg. Ebben az esetben a TATRA megoldást kínál a billenő felépítmény közvetlen felszerelésére segédalváz alkalmazása nélkül.
Keret nélküli alváz
Egyértelműen egyedülálló megoldásnak számít a teherautók között az alvázkeret nélküli kialakítás 6×6 hajtásképletű járműveknél. Ezt a megoldást a speciális felépítményeknél alkalmazzák, mint például az autódaru, rakodó, fúrószerkezet vagy az árokásó UDS felépítmény.
TATRA PHOENIX 4×4
TATRA PHOENIX 6×6
TATRA PHOENIX 8×8 (8×6)
Fontosabb mérföldkövek
![1850](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-124.png)
1850
![1882](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-124.png)
1882
![1897](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/06/1897_Prasident.png)
1897
![1898](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-165.png)
1898
![1914](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-162.png)
1914
![1919](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-166.png)
1919
![1923](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-167.png)
1923
![1926](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-132.png)
1926
![1929](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-137.png)
1929
![1930](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/04/Group-168.png)
1930
![1934](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/1934_t77.png)
1934
![1942](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/1943_t111.png)
1942
![1959](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/1959_t138.png)
1959
![1967](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/1967_t813.png)
1967
![1972](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/1972_t148.png)
1972
![1983](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/1983_t815.png)
1983
![1986](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/1986_dakar.png)
1986
![1997](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/1997_terrno1.png)
1997
![2000](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/2000_t163_jamal.png)
2000
![2006](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/2006_t815-7.png)
2006
![2008](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/2008_t810.png)
2008
![2011](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/2011_phoenix.png)
2011
![2013](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/2013.png)
2013
![2015](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/2015_phoenix_e6.png)
2015
![2016](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/2016_phoenix_e6_prasident.png)
2016
![2017](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/2017.png)
2017
![2018](http://eurotrade.hu/wp-content/uploads/2021/05/2018.png)
2018
Servicii conexe
Vânzări anvelope
o gamă largă de anvelope pentru gazon, agricole, stivuitoare, camioane și miniere
Akikhez fordulhat
Contact
Sediile noastre
M1 Truck Centrum
Sediu
Eurotrade M1 Truck Centrum
2948 Kisigmánd
GPS: N47.6733 - E18.0985
E-mail: [email protected]
Tel.: (+36) 34/556-650
Vânzări de vehicule: (+36) 34/556-655
Serviciu: (+36) 34/556-657
Vânzări de piese: (+36) 34/55 66 52
Vânzări de anvelope: (+36) 34/556-642
M0 Truck Centrum
Locația din Budapesta
Eurotrade M0 Truck Centrum,
2143 Kistarcsa, Raktár krt. 1.
GPS: N47.5346 - E19.2481
E-mail: [email protected]
Tel.: (+36) 28/552-316
Vânzări de vehicule: (+36) 20 417-2760
Servicii, piese, vânzări de anvelope:
(+36) 20 911-6142
Szombathely birou de vânzări
Locul Szombathely
Eurotrade-Szombathely Iroda
9700 Szombathely, Vásártér u. 4.
GPS: N47.2294 - E16.6524
Tel.: +(36) 94/522-083
Mobil: +(36) 30/956-9671
Vânzări de vehicule: (+36) 30/498-7440