This is custom heading element

Felhasználási területek

Építőipar

Földmunka

Mezőgazdaság

Erdészet

Kommunális

Speciális

Miért válassza a TATRA-t?

A világ harmadik, egyben Közép-Európa legrégebbi járműgyártó cége, 1897 óta működik.

A világ harmadik, egyben Közép-Európa legrégebbi járműgyártó cége, 1897 óta működik.

Egyedülálló, 1923 óta szabadalommal védett alváz koncepció, amely a saját szegmensében verhetetlen

Univerzális felhasználhatóság. A TATRA-val nincs leküzdhetetlen akadály sem terepen, sem közúton.

Univerzális felhasználhatóság. A TATRA-val nincs leküzdhetetlen akadály sem terepen, sem közúton.

A TATRA Trucks a.s. civil felhasználású termékpalettájának 2011 óta zászlóshajója a TATRA PHOENIX, mely az eredeti Tatra koncepciójú alvázat kombinálja más világszerte elismert gyártók konstrukciós elemeivel, mint például a DAF, PACCAR, ZF vagy az ALLISON. A TATRA PHOENIX 2012-ben elnyerte a legjobb összkerékhajtású jármű díjat a rangos International Truck of the Year felmérésben A járművet mára már a világ harminc országába exportálják. Ezen modell járműveit nemcsak a tartósság és a szívósság jellemzi, hanem a gazdaságos üzemeltetés közúton és nehéz terepen egyaránt.

Műszaki bemutatás

A TATRA teherautók gerincét az úgynevezett központi teherviselő csőtengely alkotja, a lengő féltengelyekkel. Ezen koncepciót 1923-ban Hans Ledwinka alkotta meg, és először a TATRA 11 modellnél használták.

A csővázas konstrukció folyamatosan tovább lett fejlesztve, míg végül megszületett a TATRA PHOENIX alváza is. A TATRA PHOENIX alváz alapvető és jellemző eleme a központi tartócső, melybe az egyes hajtótengelyek és differenciálművek vannak bele szerelve. A csővázas megoldás megakadályozza a szennyeződések bejutását a hajtásláncba, és ugyanakkor gyakorlatilag kiküszöböli a károsodás kockázatát.

A csőváz elengedhetetlen részét képzik a tengelyek és a terepváltó háza, melyek a kereszttartókkal összecsavarozva egy merev vázat alkotnak.

Minden egyes tengelyházba 2-2 féltengely csatlakozik. A házak kialakítása minden féltengelynek 19° kilengést (7°felfelé, 12° lefelé) engedélyez. Ennek köszönhetően minden kerék egymástól függetlenül tökéletesen követheti a talajt, és állandó kontaktusban van vele. A megfelelő rugózással (légrugó és mechanikus rugóelemek kombinációja) jelentősen csökken a vibráció a fülkére és a felépítményre.

  • A kitűnő menettulajdonságok mellett a TATRA koncepció átlagon felüli stabilitást nyújt.
  • Mint az összes TATRA tehergépjármű, így a Phoenix torziós és hajlási merevsége is rendkívül magas.
  • A TATRA koncepció nem igényel hagyományos összekötő kardántengelyt az erőátvitelhez.
  • A más márkáknál használt hagyományos megoldással ellentétben ez kiküszöböli a költséges karbantartás szükségességét és az erőátviteli elemeknek hosszabb élettartamot biztosít.

A TATRA koncepciónak köszönhetően csökkennek a szervizköltségek és növekszik a teherautó termelékenysége.

A hajtóerő a terepváltó kimeneti tengelyén keresztül érkezik a központi csővázba, majd meghajtó tengelyek segítségével továbbításra kerül a hosszanti differenciálművön keresztül az egyes kereszt-differenciálművekhez.

A differenciálművek is a csővázban kerülnek elhelyezésre. Minden féltengelyt egy tányérkerék és egy kúpkerék segítségével hajtanak meg. Az egyedülálló megoldásoknak köszönhetően minden differenciál összezárható (a hosszdifferenciál és a keresztdifferenciál is). Ezáltal az összes kerék hajtása összezárható, a fülkében elhelyezett kapcsolók segítségével a jármű megállítása nélkül.

Első tengely

A TATRA PHOENIX modellek első tengelyei kizárólag légrugós felfüggesztéssel készülnek.
A rugórendszer magas nyomású légpárnából, teleszkópikus lengéscsillapítóból és opcionálisan torziós stabilizátorból áll.

Óriási előnye a mechanikus felfüggesztéssel szemben az állandó hasmagasság tartása terhelés nélkül, és teljes terhelés esetén is. Az első tengely teherbírása alap kivitelnél 8 tonna, de elérhető 9 és 10 tonnás is.

Hátsó tengely

A hátsó tengelyek felfüggesztése 4 verzióban rendelhetőek. Az egyes verziók kivitelükben és teherbírásukban is eltérnek egymástól.

Mechanikus laprugós felfüggesztés

A klasszikus hosszában elhelyezett féleliptikus laprugó kötegek maximális tengely terhelhetősége 11,5 tonna. Általában állandó tömeggel rendelkező járműveknél használják, speciális felépítményekkel pl. autódaru, fúróberendezés, UDS.

Légrugós felfüggesztés

Főleg a TATRA FORCE modelleknél alkalmazzák

Kombinált TATRA KING FRAME™ felfüggesztés

A TATRA szabadalmaztatott felfüggesztése, amely a légrugós (légpárna) és a mechanikus (spirálrugó vagy laprugó) felfüggesztés kombinációja. A légpárna minden esetben az alváz között helyezkedik el, hogy védve legyen az esetleges sérülésektől. A felfüggesztés kihagyhatatlan része a szintező szabályzó szelep, amely bebiztosítja a konstans kerékdőlés szöget. A légrugó jelenléte óriási kényelmet és komfortérzetet ad a gépkezelőnek.

Könnyű kombinált rugózás

A könnyű kombinált rugózás a légrugó és a belsejében elhelyezett spirálrugó kombinációja. A rendszer része a teleszkópos lengéscsillapítók és a torziós stabilizátorok. Ebben az esetben a tengelyenkénti teherbírás 11,5 tonnára korlátozódik.

Nehéz kombinált rugózás

A nehéz kombinált rugózás a légrugó és a laprugó kombinációja. Ebben az esetben a tengely teherbírása 13 t, 15 t de akár 16 t is lehet.

A TATRA PHOENIX modelleket a PACCAR MX sorozatú motorjaival szerelik. A gyártó több, mint 50 éves tapasztalattal rendelkezik a magas igénybevételű dízelmotorok gyártásával. Az előállítás során a legmodernebb technológiákat és olyan tervezési megközelítéseket alkalmaz, amelyek a motor széles fordulattartományában nagy teljesítmény- és nyomatékértéket eredményeznek optimális görbékkel.

A PACCAR MX sorozatú motorok vízhűtéses, hathengeres, soros turbó feltöltött dízelmotorok.

Az Euro6 környezetvédelmi besorolású PACCAR MX motorok műszaki adatai.

Az Euro6 környezetvédelmi előírások teljesítése érdekében a PACCAR MX motorok kipufogógáz visszavezetést végeznek az égéstérbe (EGR), változó geometriájú turbófeltöltővel (VGT) vannak szerelve, illetve kipufogógáz utánkezelést végeznek SCR és részecskeszűrő (DPF) segítségével.

 

A PACCAR MX-13 Euro6 motor keresztmetszete

1: EGR szelep; 2: Légbeömlő; 3: Hetedik injektor; 4: Motorfék szelep; 5: VTG turbófeltöltő; 6 : Lendkerék; 7 : Motorblokk; 8: Olajszűrő ház; 9: Olajteknő; 10: Főtengely; 11: Hűtőfolyadék szűrő; 12: Vízpumpa; 13: Klímakompresszor; 14: Ékszíj; 15: Alternátor; 16: Termosztát ház; 17: EGR Venturi cső; 18: EGR hűtő; 19: MX Motorfék; 20: Szelepfedél

A TATRA PHOENIX járművek a híres ZF gyártó sebességváltóit használják, amelyek termékei világszerte hírnevet szereztek minőségük, megbízhatóságuk és kifinomultságuk miatt.

A ZF sebességváltó közvetlenül a PACCAR MX motor lendkerék házára van felszerelve, és tartalmaz egy integrált tengelykapcsoló házat. A ZF-Sachs cég tengelykapcsolója egylamellás és 430 mm átmérőjű az összes változatnál.

A motort a sebességváltóval együtt összekötő tengelyen (kardántengelyen) keresztül csatlakoztatják a TATRA terepváltóhoz. Ez az egyetlen klasszikus összekötőtengely (kardán), amelyet a TATRA PHOENIX teherautókon használnak.

Elérhető sebességváltók:

  • ZF Ecosplit (16°) manuális
  • ZF TraXon (16°) automatizált
  • Allison (6°) teljesen automata

A kiegészítő TATRA sebességváltó az alváz tartószerkezetének szerves része, mely csavarokkal csatlakozik a központi csővázhoz. Elsődleges funkciója a nyomaték átvitele a sebességváltótól a futóműre. A kiegészítő váltómű alap kivitelben egyfokozatú és állandó áttétellel rendelkezik. A váltómű három féle áttétellel és kétfokozatú kivitelben is rendelhető, mely a műszerfalon elhelyezett kapcsolóval álló helyzetben kapcsolható. A TATRA kiegészítő váltóművek áttételének nagy tartománya és változékonysága lehetővé teszi, hogy a vevő igényeinek megfelelően válassza ki a legoptimálisabb változatot, a fogyasztás és terepviszonyok tekintetében.

A leguniverzálisabb választás (gazdaságos nehéz terpen is) a TATRA kiegészítő váltó két sebességes változata. A TATRA kiegészítő sebességváltó áttételét úgy tervezték, hogy megfeleljen mind a manuális, mind az automatizált ZF sebességváltónak.

Tányérkerekek és kúpkerekek elhelyezkedése a differenciálházban.

Minden differenciálmű házban 2 pár tányérkerék és kúpkerék biztosítja a forgatónyomaték átvitelét a féltengelyekre.

Ennek az elrendezésnek köszönhetően a legtöbb felhasználási területnél elkerülhető a kerékagy áttétel (redukció) használata és ennek következtében kenőanyagot és üzemanyagot spórolnak meg az üzemeltetők.

A TATRA Phoenix alap kivitelű 35 t (6×6) és 44 t (8×8) járműveinél ezt a megoldást alkalmazzák.

Összefüggés a tengelyek kivitele és a tengely műszaki teherbírása között

Kerékagy redukció kialakítása

Bizonyos kiviteleknél, gumiabroncsoknál és felniknél igény esetén rendelhető a központi gumiabroncsnyomás szabályzó rendszer. Ebben az esetben minden vezeték a kerékagy belsejében kerülnek elvezetésre.

A TATRA PHOENIX fülkéje teljesen fém, kétajtós és előre billenthető.

A Tatra alap kivitelben nappali (rövid) fülkés, de elérhető hosszított (pihenő fülkés) kivitelben is, mely egy vagy két ággyal rendelhető.

Fülke alap méretei nappali és pihenő kivitelben.

A vezetőfülke 4 darab lengéscsillapító bak segítségével van az alvázra erősítve. Ez magas szintű komfortot és kényelmet biztosít a járművezető számára.

A TATRA PHOENIX járművek fülkéje nemcsak első osztályú minőségű amely a kényelemi és az ergonómia követelményeknek is megfelel, hanem garantálja ezen tulajdonságok megmaradását az évekig tartó igényes működés után is.

 

A TATRA PHOENIX a torzos erőhatásokkal szemben rendkívül ellenálló teherviselő szerkezet. Ezáltal különféle felépítmények fogadására alkalmas, mindenféle speciális átalakítások és segédalváz alkalmazása nélkül.

Alvázas jármű

 

 

 

 

 

 

Speciális felépítmények fogadására alkalmas alváz

Billencs alváz

A TATRA PHOENIX teherhordó szerkezet merevségének és tartósságának előnye leginkább a billencs alvázváltozatánál mutatkozik meg. Ebben az esetben a TATRA megoldást kínál a billenő felépítmény közvetlen felszerelésére segédalváz alkalmazása nélkül.

Keret nélküli alváz

Egyértelműen egyedülálló megoldásnak számít a teherautók között az alvázkeret nélküli kialakítás 6×6 hajtásképletű járműveknél. Ezt a megoldást a speciális felépítményeknél alkalmazzák, mint például az autódaru, rakodó, fúrószerkezet vagy az árokásó UDS felépítmény.

TATRA PHOENIX 4×4

TATRA PHOENIX 6×6

TATRA PHOENIX 8×8 (8×6)

Fontosabb mérföldkövek

1850

1850

Ignác Schustala megalapítja a céget Kopřivnicében (Nesseldorf)
1882

1882

Vasúti vagonok gyártásának kezdete
1897

1897

Első személygépkocsi az Osztrák-Magyar monarchiában
1898

1898

Az első tehergépjármű megépítése
1914

1914

Első szériagyártású tehergépjármű
1919

1919

Első TATRA márkájú jármű megjelenése
1923

1923

A „TATRA KONCEPCIÓ“ megjelenése
1926

1926

„TATRA KONCEPCIÓ“ első alkalmazása tehergépjárműnél
1929

1929

Légrugós lengéscsillapítású hátsó futómű
1930

1930

A legsikeresebb középkategóriás tehergépjármű gyártásának kezdete
1934

1934

Az első aerodinamikus karosszériájú jármű
1942

1942

Léghűtéses dízelmotor első alkalmazása tehergépjárműveknél
1959

1959

Torziós rugózás és szinkron sebességváltó megjelenése
1967

1967

Motor feletti fülke (Trambus) megjelenése
1972

1972

T 148 megjelenése, melyből több mint 113 000 db-ot gyártottak
1983

1983

Megjelenik a T 815 modell
1986

1986

Először indul a TATRA a Párizs-Dakar Rally-n (eddig 6 győzelem)
1997

1997

TATRA King Frame™ rugózás megjelenése
2000

2000

Újra megjelenik a csőr
2006

2006

Progresszív légrugó, új alacsony fülke
2008

2008

Új típus megjelenése a hadipar részére
2011

2011

A TATRA tovább erősödik a civil szférában, új szegmensekbe lép az univerzális 21. századi járművel
2013

2013

Új tulajdonosi kör, a cég teljes restrukturizációja. Névváltozás, TATRA TRUCKS a.s., új ökonómiailag stabil járműgyártó cégként lép a cseh piacra.
2015

2015

PHOENIX Euro 6 modellsorozat megjelenése
2016

2016

TATRA Phoenix Präsident limitált széria, a kopřivnicei járműgyártás 120. évfordulója
2017

2017

Az 1000. TATRA PHOENIX átadása
2018

2018

PHOENIX Euro 6 2018 modell bemutatása

TATRA Fotógaléria

Tekintse meg a galériát!

Eladó TATRA gyártmányú járművek

Related services

Truck parts

Iveco, Wielton, Tatra, Mercedes-Benz spare parts

Truck & construction &
agri tires

wide range of lawn, agricultural, forklift, truck and mining tires

Truck service

Iveco, Tatra, Wielton, Mercedes-Benz official brand service

Financing

Trade factoring, working capital and investment financing.

Akikhez fordulhat

Központi telephely:

Mizséri Ádám
Pirityi Béla

Kelet-Magyarország:

Ragány Máté

CONTACT

    Our locations

    M1 Truck Centrum

    Headquarters

    Eurotrade M1 Truck Centrum
    2948 Kisigmánd
    GPS: N47.6733 - E18.0985


    E-mail: [email protected]
    Phone: (+36) 34/556-650

    Vehicle sales: (+36) 34/556-655
    Service: (+36) 34/556-657
    Parts sales: (+36) 34/55 66 52
    Tire sales: (+36) 34/556-642

    M0 Truck Centrum

    Budapest place

    Eurotrade M0 Truck Centrum,
    2143 Kistarcsa, Raktár krt. 1.
    GPS: N47.5346 - E19.2481


    E-mail: [email protected]
    Phone: (+36) 28/552-316

    Vehicle sales: (+36) 20 417-2760
    Service, parts, tire sales:
    (+36) 20 911-6142

    Szombathely sales office

    Szombathely place

    Eurotrade-Szombathely Iroda
    9700 Szombathely, Vásártér u. 4.
    GPS: N47.2294 - E16.6524


    Tel.: +(36) 94/522-083
    Mobile: +(36) 30/956-9671

    Vehicle sales: (+36) 30/498-7440

    (+36)34/556-655