TATRA TEHERAUTÓK
Miért válassza a TATRA-t?
A TATRA Trucks a.s. civil felhasználású termékpalettájának 2011 óta zászlóshajója a TATRA PHOENIX, mely az eredeti Tatra koncepciójú alvázat kombinálja más világszerte elismert gyártók konstrukciós elemeivel, mint például a DAF, PACCAR, ZF vagy az ALLISON. A TATRA PHOENIX 2012-ben elnyerte a legjobb összkerékhajtású jármű díjat a rangos International Truck of the Year felmérésben A járművet mára már a világ harminc országába exportálják. Ezen modell járműveit nemcsak a tartósság és a szívósság jellemzi, hanem a gazdaságos üzemeltetés közúton és nehéz terepen egyaránt.
Megújult modern fülke
Opcionális érintőképernyők
Az új generációs PHOENIX alaptartozékként újonnan tervezett Vision műszerfallal érkezik.
Digital Vision Rendszer
Opcióként digitális kamerarendszer is rendelhető. A rendszer a fő- és a nagylátószögű tükröket helyettesíti, és a vezetőfülke tetején elhelyezett konzolra szerelt kamerákból áll. A kamerák a képeket a vezetőfülkében elhelyezett kijelzőkre továbbítják.
Tágas fülkebelső
Az ülések és a kormánykerék állítási lehetőségeinek skálája páratlan, csakúgy, mint a fülke tágassága és a tárolóhelyek mennyisége.
Kifinomult ergonómia
A TATRA PHOENIX elsősorban a sofőrre összpontosít. A vezérlőgombok és az érintőképernyő kombinációja növeli a vezetési kényelmet, a praktikumot és az ergonómiát. Ez lehetővé teszi, hogy a sofőr kizárólag a vezetésre koncentráljon. Az új, anatómiailag tervezett, légpárnás ülések biztosítják a biztonságos és egészséges ülőhelyzetet az egész napos megterhelő munka során.
Kényelmet növelő rendszerek
Műszaki bemutatás
A TATRA teherautók gerincét az úgynevezett központi teherviselő csőtengely alkotja, a lengő féltengelyekkel. Ezen koncepciót 1923-ban Hans Ledwinka alkotta meg, és először a TATRA 11 modellnél használták.
A csővázas konstrukció folyamatosan tovább lett fejlesztve, míg végül megszületett a TATRA PHOENIX alváza is. A TATRA PHOENIX alváz alapvető és jellemző eleme a központi tartócső, melybe az egyes hajtótengelyek és differenciálművek vannak bele szerelve. A csővázas megoldás megakadályozza a szennyeződések bejutását a hajtásláncba, és ugyanakkor gyakorlatilag kiküszöböli a károsodás kockázatát.
A csőváz elengedhetetlen részét képzik a tengelyek és a terepváltó háza, melyek a kereszttartókkal összecsavarozva egy merev vázat alkotnak.
Minden egyes tengelyházba 2-2 féltengely csatlakozik. A házak kialakítása minden féltengelynek 19° kilengést (7°felfelé, 12° lefelé) engedélyez. Ennek köszönhetően minden kerék egymástól függetlenül tökéletesen követheti a talajt, és állandó kontaktusban van vele. A megfelelő rugózással (légrugó és mechanikus rugóelemek kombinációja) jelentősen csökken a vibráció a fülkére és a felépítményre.
- A kitűnő menettulajdonságok mellett a TATRA koncepció átlagon felüli stabilitást nyújt.
- Mint az összes TATRA tehergépjármű, így a Phoenix torziós és hajlási merevsége is rendkívül magas.
- A TATRA koncepció nem igényel hagyományos összekötő kardántengelyt az erőátvitelhez.
- A más márkáknál használt hagyományos megoldással ellentétben ez kiküszöböli a költséges karbantartás szükségességét és az erőátviteli elemeknek hosszabb élettartamot biztosít.
A TATRA koncepciónak köszönhetően csökkennek a szervizköltségek és növekszik a teherautó termelékenysége.
A hajtóerő a terepváltó kimeneti tengelyén keresztül érkezik a központi csővázba, majd meghajtó tengelyek segítségével továbbításra kerül a hosszanti differenciálművön keresztül az egyes kereszt-differenciálművekhez.
A differenciálművek is a csővázban kerülnek elhelyezésre. Minden féltengelyt egy tányérkerék és egy kúpkerék segítségével hajtanak meg. Az egyedülálló megoldásoknak köszönhetően minden differenciál összezárható (a hosszdifferenciál és a keresztdifferenciál is). Ezáltal az összes kerék hajtása összezárható, a fülkében elhelyezett kapcsolók segítségével a jármű megállítása nélkül.
Első tengely
A TATRA PHOENIX modellek első tengelyei kizárólag légrugós felfüggesztéssel készülnek.
A rugórendszer magas nyomású légpárnából, teleszkópikus lengéscsillapítóból és opcionálisan torziós stabilizátorból áll.
Óriási előnye a mechanikus felfüggesztéssel szemben az állandó hasmagasság tartása terhelés nélkül, és teljes terhelés esetén is. Az első tengely teherbírása alap kivitelnél 8 tonna, de elérhető 9 és 10 tonnás is.
Hátsó tengely
A hátsó tengelyek felfüggesztése 4 verzióban rendelhetőek. Az egyes verziók kivitelükben és teherbírásukban is eltérnek egymástól.
Mechanikus laprugós felfüggesztés
A klasszikus hosszában elhelyezett féleliptikus laprugó kötegek maximális tengely terhelhetősége 11,5 tonna. Általában állandó tömeggel rendelkező járműveknél használják, speciális felépítményekkel pl. autódaru, fúróberendezés, UDS.
Légrugós felfüggesztés
Főleg a TATRA FORCE modelleknél alkalmazzák
Kombinált TATRA KING FRAME™ felfüggesztés
A TATRA szabadalmaztatott felfüggesztése, amely a légrugós (légpárna) és a mechanikus (spirálrugó vagy laprugó) felfüggesztés kombinációja. A légpárna minden esetben az alváz között helyezkedik el, hogy védve legyen az esetleges sérülésektől. A felfüggesztés kihagyhatatlan része a szintező szabályzó szelep, amely bebiztosítja a konstans kerékdőlés szöget. A légrugó jelenléte óriási kényelmet és komfortérzetet ad a gépkezelőnek.
Könnyű kombinált rugózás
A könnyű kombinált rugózás a légrugó és a belsejében elhelyezett spirálrugó kombinációja. A rendszer része a teleszkópos lengéscsillapítók és a torziós stabilizátorok. Ebben az esetben a tengelyenkénti teherbírás 11,5 tonnára korlátozódik.
Nehéz kombinált rugózás
A nehéz kombinált rugózás a légrugó és a laprugó kombinációja. Ebben az esetben a tengely teherbírása 13 t, 15 t de akár 16 t is lehet.
A TATRA PHOENIX modelleket a PACCAR MX sorozatú motorjaival szerelik. A gyártó több, mint 50 éves tapasztalattal rendelkezik a magas igénybevételű dízelmotorok gyártásával. Az előállítás során a legmodernebb technológiákat és olyan tervezési megközelítéseket alkalmaz, amelyek a motor széles fordulattartományában nagy teljesítmény- és nyomatékértéket eredményeznek optimális görbékkel.
A PACCAR MX sorozatú motorok vízhűtéses, hathengeres, soros turbó feltöltött dízelmotorok.
Az Euro6 környezetvédelmi besorolású PACCAR MX motorok műszaki adatai.
Az Euro6 környezetvédelmi előírások teljesítése érdekében a PACCAR MX motorok kipufogógáz visszavezetést végeznek az égéstérbe (EGR), változó geometriájú turbófeltöltővel (VGT) vannak szerelve, illetve kipufogógáz utánkezelést végeznek SCR és részecskeszűrő (DPF) segítségével.
A PACCAR MX-13 Euro6 motor keresztmetszete
1: EGR szelep; 2: Légbeömlő; 3: Hetedik injektor; 4: Motorfék szelep; 5: VTG turbófeltöltő; 6 : Lendkerék; 7 : Motorblokk; 8: Olajszűrő ház; 9: Olajteknő; 10: Főtengely; 11: Hűtőfolyadék szűrő; 12: Vízpumpa; 13: Klímakompresszor; 14: Ékszíj; 15: Alternátor; 16: Termosztát ház; 17: EGR Venturi cső; 18: EGR hűtő; 19: MX Motorfék; 20: Szelepfedél
A TATRA PHOENIX járművek a híres ZF gyártó sebességváltóit használják, amelyek termékei világszerte hírnevet szereztek minőségük, megbízhatóságuk és kifinomultságuk miatt.
A ZF sebességváltó közvetlenül a PACCAR MX motor lendkerék házára van felszerelve, és tartalmaz egy integrált tengelykapcsoló házat. A ZF-Sachs cég tengelykapcsolója egylamellás és 430 mm átmérőjű az összes változatnál.
A motort a sebességváltóval együtt összekötő tengelyen (kardántengelyen) keresztül csatlakoztatják a TATRA terepváltóhoz. Ez az egyetlen klasszikus összekötőtengely (kardán), amelyet a TATRA PHOENIX teherautókon használnak.
Elérhető sebességváltók:
- ZF TraXon (12°) automatizált
- Allison (6°) teljesen automata
A kiegészítő TATRA sebességváltó az alváz tartószerkezetének szerves része, mely csavarokkal csatlakozik a központi csővázhoz. Elsődleges funkciója a nyomaték átvitele a sebességváltótól a futóműre. A kiegészítő váltómű alap kivitelben egyfokozatú és állandó áttétellel rendelkezik. A váltómű három féle áttétellel és kétfokozatú kivitelben is rendelhető, mely a műszerfalon elhelyezett kapcsolóval álló helyzetben kapcsolható. A TATRA kiegészítő váltóművek áttételének nagy tartománya és változékonysága lehetővé teszi, hogy a vevő igényeinek megfelelően válassza ki a legoptimálisabb változatot, a fogyasztás és terepviszonyok tekintetében.
A leguniverzálisabb választás (gazdaságos nehéz terpen is) a TATRA kiegészítő váltó két sebességes változata. A TATRA kiegészítő sebességváltó áttételét úgy tervezték, hogy megfeleljen mind a manuális, mind az automatizált ZF sebességváltónak.
Tányérkerekek és kúpkerekek elhelyezkedése a differenciálházban.
Minden differenciálmű házban 2 pár tányérkerék és kúpkerék biztosítja a forgatónyomaték átvitelét a féltengelyekre.
Ennek az elrendezésnek köszönhetően a legtöbb felhasználási területnél elkerülhető a kerékagy áttétel (redukció) használata és ennek következtében kenőanyagot és üzemanyagot spórolnak meg az üzemeltetők.
A TATRA Phoenix alap kivitelű 35 t (6×6) és 44 t (8×8) járműveinél ezt a megoldást alkalmazzák.
Összefüggés a tengelyek kivitele és a tengely műszaki teherbírása között
Kerékagy redukció kialakítása
Bizonyos kiviteleknél, gumiabroncsoknál és felniknél igény esetén rendelhető a központi gumiabroncsnyomás szabályzó rendszer. Ebben az esetben minden vezeték a kerékagy belsejében kerülnek elvezetésre.
A TATRA PHOENIX fülkéje teljesen fém, kétajtós és előre billenthető.
A Tatra alap kivitelben nappali (rövid) fülkés, de elérhető hosszított (pihenő fülkés) kivitelben is, mely egy vagy két ággyal rendelhető.
Fülke alap méretei nappali és pihenő kivitelben.
A vezetőfülke 4 darab lengéscsillapító bak segítségével van az alvázra erősítve. Ez magas szintű komfortot és kényelmet biztosít a járművezető számára.
A TATRA PHOENIX járművek fülkéje nemcsak első osztályú minőségű amely a kényelemi és az ergonómia követelményeknek is megfelel, hanem garantálja ezen tulajdonságok megmaradását az évekig tartó igényes működés után is.
A TATRA PHOENIX a torzos erőhatásokkal szemben rendkívül ellenálló teherviselő szerkezet. Ezáltal különféle felépítmények fogadására alkalmas, mindenféle speciális átalakítások és segédalváz alkalmazása nélkül.
Alvázas jármű
Speciális felépítmények fogadására alkalmas alváz
Billencs alváz
A TATRA PHOENIX teherhordó szerkezet merevségének és tartósságának előnye leginkább a billencs alvázváltozatánál mutatkozik meg. Ebben az esetben a TATRA megoldást kínál a billenő felépítmény közvetlen felszerelésére segédalváz alkalmazása nélkül.
Keret nélküli alváz
Egyértelműen egyedülálló megoldásnak számít a teherautók között az alvázkeret nélküli kialakítás 6×6 hajtásképletű járműveknél. Ezt a megoldást a speciális felépítményeknél alkalmazzák, mint például az autódaru, rakodó, fúrószerkezet vagy az árokásó UDS felépítmény.
TATRA PHOENIX 4×4
TATRA PHOENIX 6×6
TATRA PHOENIX 8×8 (8×6)
Fontosabb mérföldkövek
1850
1882
1897
1898
1914
1919
1923
1926
1929
1930
1934
1942
1959
1967
1972
1983
1986
1997
2000
2006
2008
2011
2013
2015
2016
2017
2018
2024
Súvisiace služby
Pneumatiky
široký sortiment pneumatík pre trávniky, poľnohospodárske, vysokozdvižné, nákladné a ťažobné pneumatiky
Akikhez fordulhat
Kontakty
Predajné miesta
M1 Truck Centrum
Ústredie
Eurotrade M1 Truck Centrum
2948 Kisigmánd
GPS: N47.6733 - E18.0985
E-mail: [email protected]
Tel.: (+36) 34/556-650
Predaj vozidiel: (+36) 34/556-655
Služby: (+36) 34/556-657
Predaj náhradných dielov: (+36) 34/55 66 52
Predaj pneumatík: (+36) 34/556-642
M0 Truck Centrum
Poloha Budapešti
Eurotrade M0 Truck Centrum,
2143 Kistarcsa, Raktár krt. 1.
GPS: N47.5346 - E19.2481
E-mail: [email protected]
Tel.: (+36) 28/552-316
Predaj vozidiel: (+36) 20 417-2760
Servis, náhradné diely, predaj pneumatík:
(+36) 20 911-6142
Predajná kancelária Szombathely
Szombathely miesto
Eurotrade-Szombathely Iroda
9700 Szombathely, Vásártér u. 4.
GPS: N47.2294 - E16.6524
Tel.: +(36) 94/522-083
Mobil: +(36) 30/956-9671
Predaj vozidiel: (+36) 30/498-7440